Categories
Biznes

Pamiętacie mój ostatni artykuł poświęcony zaletom aplikacji progresywnych? W bieżącym miesiącu miał miejsce przełom, który z pewnością zaowocuje wzrostem liczby aplikacji tego typu. Wszystko za sprawą giganta z Mountain View, który postanowił wprowadzić aplikacje PWA do swojego sklepu!

Dotąd instalacja aplikacji progresywnych odbywała się wyłącznie za pośrednictwem mobilnej przeglądarki internetowej. Od Chrome’a w wersji 72 uległo to zmianie, bowiem została wprowadzona obsługa TWA (Trusted Web Activities). W skrócie polega to na tym, że istnieje możliwość uruchomienia przeglądarki bez interfejsu – coś jak tryb pełnoekranowy, którego nie można wyłączyć. Aplikację PWA można bez problemu umieścić w sklepie Google Play. Niestety do jej działania wymagane jest zainstalowanie przeglądarki Google Chrome, co nie wszystkim użytkownikom przypadło do gustu. Przykładem zabłysnęły duże firmy – pojawiły się apki takie jak Twitter Lite, Google Maps Go czy Instagram Lite. Polecam przetestować jak to działa w praktyce. Niestety tak jak myślałem, odczucia użytkowników są mieszane. Zwłaszcza w przypadku aplikacji, która wymaga geolokalizacji.

Oceny aplikacji Google Maps Go

Czy to jednak oznacza, że PWA nie ma racji bytu w dzisiejszym świecie urządzeń mobilnych? Myślę, że popełniono tutaj konkretny błąd, bowiem nie od dziś wiadomo, że technologie pseudo-natywne zawsze będą delikatnie w tyle za rozwiązaniami natywnymi. Dawanie ludziom do testów aplikacji, która ma dokładnie taką samą albo wręcz okrojoną funkcjonalność i wymaga dodatkowo instalacji konkretnej przeglądarki… To strzał w stopę.

Jeśli jednak jesteś właścicielem dużego bloga, portalu informacyjnego, bądź potrzebujesz stworzyć małym kosztem apkę mobilną dla swoich pracowników, to PWA wciąż nie ma sobie równych. O zaletach przeczytasz w tym artykule.

Jaki będzie wpływ tej decyzji na Google Play?

Niektórzy łapią się za głowy i zastanawiają jakim cudem gigant z Mountain View podjął taką decyzję. Jeszcze parę lat temu aplikacje, które miały w sobie sam webview były bardzo mocno krytykowane przez użytkowników. Wiele osób mówiło o śmietniku jakim stał się sklep z aplikacjami mobilnymi na Androida. Czy czeka nas powrót do tych czasów? Nie da się ukryć, że Google wyczuł wielki potencjał biznesowy w nowej technologii. Pytanie tylko czy użytkownicy nie zniechęcą się przez to do systemu z zielonym ludzikiem. Jakie jest Wasze zdanie?

Co muszę zrobić, aby moja aplikacja progresywna trafiła do sklepu Google’a?

Mógłbym Was w tym miejscu uraczyć długą instrukcją generowania pliku .apk z PWA, ale tego nie zrobię. Takich poradników jest już parę w Internecie i nie mam zamiaru odkrywać koła na nowo. Jest to na razie jedyny sposób na umieszczenie aplikacji progresywnej w sklepie. Mam jednak miłą niespodziankę dla leniwych. Grupa Appmaker opublikowała w ostatnim czasie konwerter, który ułatwi Wam zadanie.

https://appmaker.xyz/pwa-to-apk

Konwerter PWA do APK

Dajcie znać w komentarzach jeśli uda Wam się wrzucić aplikację do sklepu Google’a. Macie teraz swoje 5 minut na reklamę 😉

4.8/5 - (13 votes)
By Patryk Dobrzyński

Frontend Developer with a flair for programming elegant solutions. Passionate in creating good looking websites. Programmer for 11 years (6 years as a freelancer). I am interested in creating web and mobile applications in all aspects. From UI design, through programming, to positioning and security. Highly motivated, willing to learn new things and open to new challenges. Are you interested in co-operation? Feel free to contact me.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *