Progressive Web App, bo o nich mowa pojawiły się już w roku 2015 za sprawą firmy Google. Technologia ta zyskała na rozgłosie w minionym roku i jest coraz bardziej popularna. Czym jest PWA? Jest to tak naprawdę aplikacja webowa, która może być instalowana na urządzeniu mobilnym tak jak typowa aplikacja mobilna, zachowując przy tym takie zalety jak praca offline czy powiadomienia push. Oczywiście wcześniej musi spełnić szereg wymagań. Dziś skupimy się na zaletach, ale jeśli któryś z programistów będzie zainteresowany tematem, to na dniach pojawi się artykuł zdradzający szczegóły techniczne.
Szybkie aktualizacje
Bez wątpienia szybciej się nie da. Wprowadzasz zmianę na stronie internetowej i po chwili masz ją już w aplikacji PWA. Wprowadzanie nawet krytycznych aktualizacji bezpieczeństwa w przypadku aplikacji natywnych wymaga wrzucenia nowej wersji do App Store czy Google Play co wiąże się z oczekiwaniem na review (każda aplikacja przed dodaniem musi zostać zaakceptowana przez moderatora, który sprawdza, czy jest zgodna z regulaminem). Nawet jeśli poprawka szybko pojawi się w sklepach, to i tak każdy użytkownik musi przeprowadzić aktualizację aplikacji na własną rękę.
Błyskawiczne ładowanie
Zmorą stron internetowych na urządzeniach mobilnych jest powolne ładowanie, zwłaszcza przy słabym zasięgu. Problemu tego nie uświadczymy w przypadku aplikacji PWA. Większa część witryny zapisywana jest lokalnie na urządzeniu i ładowana z pamięci co z jednej strony odbywa się błyskawicznie, a z drugiej ogranicza wykorzystanie transferu. Pakiet internetu starczy nam na jeszcze dłużej a aplikacja będzie się zachowywała tak, jakby była natywna!
Większa klikalność
Badania dowodzą, że aplikacje PWA przyczyniają się do wzrostu aktywności użytkowników. Spada również współczynnik odrzuceń. Aliexpress po wprowadzeniu PWA odnotowało o 76% większą konwersję na cel, 14% więcej użytkowników na iOS oraz 30% więcej użytkowników w przypadku Androida. Ten sam kierunek rozwoju obrały takie firmy jak Uber czy Twitter, które również chwalą się znacznymi wzrostami zainteresowania użytkowników.
Łatwa instalacja
Nie musisz szukać aplikacji w sklepach. Wystarczy, że wejdziesz na stronę internetową i klikniesz przycisk Dodaj do ekranu głównego na wyświetlającym się powiadomieniu. Po chwili Twoim oczom ukaże się standardowy proces instalacji, który już nie raz spotkałeś przy korzystaniu ze sklepu z aplikacjami.
Powiadomienia push
Czym byłaby aplikacja mobilna bez powiadomień! Aplikacje progresywne wychodzą nam na przeciw z taką funkcjonalnością. Czyżby zacierała się różnica pomiędzy aplikacjami natywnymi a stronami internetowymi przystosowanymi do urządzeń mobilnych?
Działanie offline
Czasem spotykamy się z sytuacją, w której nie mamy dostępu do Internetu. Jest to spowodowane najczęściej słabym zasięgiem, ale zdarza się też, że zabraknie pakietu danych. Aplikacje mobilne, które działają w trybie offline śpieszą nam wtedy z pomocą. Ale czy tylko one? Czy aplikacja webowa nie może działać offline? Od dziś już może. Za sprawą PWA.
Aplikacja wyświetla się tak samo na każdym urządzeniu
W przypadku aplikacji natywnych bardzo często spotykamy się z problemem kompatybilności. Na jednych urządzeniach nasza aplikacja wyświetla się poprawnie natomiast na innych jest z tym problem bądź wcale nie można jej zainstalować. Testerzy mimo najlepszych chęci i dużej dostępności urządzeń do przeprowadzania testów nie są w stanie zagwarantować, że aplikacja będzie działać tak samo u każdego użytkownika. Problem ten rozwiązuje się w przypadku aplikacji PWA. Strona internetowa zawsze wyświetla się tak samo, w zależności od rozdzielczości ekranu i zagęszczenia pikseli.
Brak crashy
Jest coś, co bardziej irytuje użytkowników niż niespodziewane zamknięcie się aplikacji? Brak powiadomienia, brak powodu zamknięcia – najczęściej kończy się to negatywną oceną w sklepie. Ciężko jest czasem zidentyfikować przyczynę crasha i tym samym wprowadzić stosowną poprawkę. W przypadku aplikacji progresywnych nie ma tego problemu.
Wady
- nie sprzedasz aplikacji w app store / google play – możesz zarabiać tylko na kontach premium albo reklamie. Póki co Microsoft zapowiada, że aplikacje progresywne będzie można pobierać z Microsoft Store. Czy inne sklepy także pójdą w tym kierunku? Zobaczymy. //EDIT: 12.02.2018 Aplikacje PWA trafiają do sklepu Google Play!
- brak bardziej zaawansowanych funkcjonalności np. wykorzystania żyroskopu, modułu bluetooth czy NFC
- problem ze wsparciem PWA na starszych urządzeniach
- nie nadaje się do gier
- nie bardzo możesz kontrolować co i kiedy jest zapisywane do pamięci podręcznej – może się okazać, że nasza aplikacja będzie ważyła tyle, co messenger 🙂
Podsumowując – PWA z pewnością sprawdzi się w przypadku aplikacji, które serwują treść, ale brak wsparcia dla zaawansowanych funkcjonalności wyklucza ich użycie w przypadku aplikacji, które korzystają z modułu bluetooth, NFC czy żyroskopu. Z czystym sumieniem możemy polecić je twórcom popularnych stron internetowych w tym forów dyskusyjnych, portali informacyjnych i sklepów internetowych, ponieważ niewielkim kosztem możemy zwiększyć popularność naszych serwisów na urządzeniach mobilnych. Jest jeszcze jedna kategoria aplikacji, w których PWA sprawdzi się wyśmienicie – stosowane wewnątrz firm przez pracowników (CRM, ERP). Koszt wytworzenia takiej aplikacji jest zdecydowanie niższy, natomiast nie tracimy na tym zupełnie nic.
A jakie jest Wasze zdanie na temat aplikacji progresywnych? Korzystacie, popieracie czy wręcz przeciwnie? Jakie są Wasze doświadczenia? Dajcie znać w komentarzach.